Din passagerrettigheder gælder ikke kun ved forsinkede fly, aflyste fly eller mistede forbindelsesfly. Dine rettigheder er også gyldige, hvis du bliver nægtet boarding ved gaten, fordi dit fly er overbooket.
Passagerer, der nægtes boarding mod deres vilje, har ret til op mod 600 euro i kompensation. Derfor er det vigtigt, at du kender dine rettigheder ved overbookede fly.
Det er helt normalt, at flyselskaber sælger flere billetter til en flyafgang, end der er pladser på flyet. Det sker især på de mest populære flyruter, hvor der ofte er flere passagerer, der ikke møder rettidigt op til deres check-in.
I de tilfælde, hvor der møder flere passagerer op, end der er pladser til på flyet, vil flyselskabet derfor være nødsaget til at afvise enkelte passagerer.
Flyselskabet vil som regel forsøge at finde passagerer, der frivilligt vil afgive deres plads mod at blive tilbudt en modydelse. En modydelse vil oftest være at blive omdirigeret til deres slutdestination med et senere fly samt eventuelt modtage et rejsegavekort eller anden godtgørelse af flyselskabet. Hvis dette ikke lykkes, og passageren ikke vil opgive sin plads, kan flyselskabet nægte passageren boarding mod deres vilje.
Som passager skal du altid sørge for at få oplyst dine rettigheder fra flyselskabet, og du skal samtidig vide, at du ikke er forpligtet til at tage imod deres tilbud om modydelse. Hvis du ikke er tilfreds med flyselskabets tilbud, skal du ikke frivilligt afgive dit sæde på flyet.
Såfremt, du har været udsat for en afvisning på grund af overbooket fly og har valgt ikke at tage imod et tilbud fra flyselskabet, er flyselskabet forpligtet til at yde dig kompensation på op til 600 euro. Alle overbookede flyvninger inden for EU er selvfølgelig dækket. Derudover er flere andre lande med tilknytning til EU også dækket. Det betyder, at du også kan opnå kompensation, hvis dit fly er overbooket til eller fra Island, Norge, Schweiz og Storbritanien.
Hvis du fløj internationalt, er flyvningen dækket, hvis rejsen startede i EU. Hvis rejsen startede uden for EU, men slutdestinationen var inden for EU, kan have krav på kompensation, såfremt flyselskabet er europæisk.
Er du forvirret? Bare rolig. Vi har gjort det nemt og hurtigt at finde ud af, hvor meget du er berettiget til i kompensation ved hjælp af vores beregner, hvor alle reglerne samt oplysninger om flyselskaber og lufthavne er samlet i en algoritme.
Størrelsen på din kompensation afhænger af rejsens længde samt hvor stor din forsinkelse var, da du ankom til din endelige slutdestination. Kompensationssatserne er fast defineret og varierer fra 250 euro til 600 euro pr. passager.
Du vil være berettiget til 250 euro, hvis du er forsinket mere end 3 timer på en flyvning på op til 1.500 kilometer. Du er berettiget til 400 euro, hvis du er forsinket mere end 3 timer på en flyvning over 1.500 kilometer inden for EU eller på en flyvning mellem 1.500 og 3.500 kilometer, der har enten afgangslufthavn eller slutdestination i EU. De 600 euro er du berrettiget til, hvis du er mere end 4 timer forsinket på en flyvning, der ligeledes påbegyndes eller afsluttes i EU.
Nægtet boarding kan betyde flere timers ventetid i lufthavnen eller at du er nødt at få en overnatning, mens du venter på det næste fly. Flyselskabet er derfor forpligtet til at refundere dine ekstraudgifter, såfremt du bliver forsinket mere end 2 timer til din slutdestination.
Flyselskabet skal tilbyde dig refusion af den fulde købspris for den del af billetten, du er nægtet boarding på eller returflyvning til din afrejselufthavn, eller alternativ omlægning af rejsen, så du når din slutdestination indenfor rimelig tid. Derudover skal du have mad og drikke, mens du venter på en ny afgang, samt indkvartering i en eventuel ventetid. Husk altid at gemme din rejseplan samt dine kvitteringer for nødvendige udgifter til forplejning eller overnatning, da disse skal bruges, såfremt du ønsker at oprette en sag mod flyselskabet.
Hvis du ikke allerede kender årsagen, skal du huske at spørge flypersonalet om, hvorfor du nægtes boarding. Du skal her være opmærksom på, at flyselskabet kan være i sin gode ret til at nægte dig boarding i visse tilfælde. Der er således ikke tale om uretmæssig boardingafvisning, hvis afvisningen for eksempel skyldes, at du ikke kan fremvise gyldig legitimation, at du mangler gyldigt visum eller anden indrejsetilladelse, at du har foretaget for sen check-in eller afvisning af sikkerhedsmæssige årsager samt helbredsmæssige årsager. I disse konkrete tilfælde vil dine passagerrettigheder ikke være gældende.