Kompensationens nøjagtige størrelse er fastlagt efter to forhold; dels hvor langt du flyver, og dels hvor lang tid du er forsinket ved ankomsten til din slutdestination.
Det afgørende for at få kompensation er, at du har oplevet et tidstab enten fordi, at du kommer senere frem til din slutdestination end oprindeligt planlagt, eller forbi din flyrejse bliver fremrykket i forhold til oprindeligt planlagt.
Du kan således være berettiget til følgende kompensation pr. passager:
- 600 euro (4.500 kroner) – mere end fire timer forsinket på en rejse på over 3.500 km med afgang eller ankomst uden for EU
- 400 euro (3.000 kroner) – mere end tre timer forsinket på en flyvning på enten mellem 1.500-3.500 km eller inden for EU
- 250 euro (1.875 kroner) – mere end to timer forsinket på en flyvning på op til 1.500 km
Hovedreglen er, at hvis et forsinket fly kommer mindst tre timer senere frem til slutdestinationen end oprindeligt planlagt, så vil passagererne normalvis være berettiget til kompensation.
Hvis du bliver ombooket, fx ved et aflyst fly, og dit nye fly kommer mindst to timer senere frem til slutdestination end oprindeligt planlagt eller dit nye fly bliver fremrykket med enten to timer eller én time i forhold til din oprindelig flybillet, vil du også i de situationer normalvis være berettiget til kompensation.
Det er dog aldrig kun varigheden af tidstabet, der bestemmer størrelsen af kompensationen, som også afhænger af afstanden mellem afgangslufthavn og slutdestination, samt hvorvidt du flyver til eller fra et EU-land. I nogle særlige situationer kan kompensationen blive halveret, og vi ved, hvornår det er muligt for flyselskabet.
Ja, reglerne om passagerrettigheder gælder også ved mellemlandinger, hvor du mister dit forbindelsesfly.
Lovgivningen om flyselskabers forpligtigelse gælder således både ved direkte flyvninger mellem afgangslufthavn og slutdestination – og ved flyvninger med én eller flere mellemlandinger med skift af forbindelsesfly før, du er fremme ved din slutdestination.
Der ses alene på den samlede forsinkelse ved ankomsten til din slutdestination.
I tilfælde af aflysning af dit fly eller en lang forsinkelse, har du en lang række rettigheder, som du skal være opmærksom på:
- du kan ofte få kompensation grundet forsinket ankomst til slutdestination
- du kan ofte få refusion for udgiften til dine nye flybilletter
Flyselskabet er ved flyaflysning og lange forsinkelser som hovedregel forpligtet til at foretage omlægning af din rejse til dit endelige bestemmelsessted.
Generelt vil du kunne opleve, at flyselskabet enten ikke vil ombooke dig til en ny flyafgang, eller også får flyselskabet lavet en ombooking, som du ikke er tilfreds med.
Omlægning skal således ske ved førstgivne lejlighed, hvilket betyder, at flyselskabet – om nødvendigt – skal booke billet til dig hos et andet flyselskab, hvis det nu er den hurtigste mulighed for at nå frem til din slutdestination.
Flyselskabet opfylder som udgangspunkt ikke sine forpligtelser ved blot at sende dig et link til flyselskabets hjemmeside, hvor du selv kan lede efter nye billetter.
I det tilfælde flyselskabet ikke tilbyder en rimelig omlægning af rejsen, er du berettiget til selv at købe nye flybilletter, og udgiften til nye flybilletter kan du ofte kræve at få dækket af flyselskabet.
I det tilfælde du i stedet vælger at lade dig befordre på anden vis, fx med en lejet bil eller med tog, skal flyselskabet ligeledes som udgangspunkt dække udgiften hertil.
Hvis du har fået refunderet din udgift til den oprindelige flybillet, er det differencen mellem den nye og den oprindelige flybillet, du kan kræve dækket af flyselskabet.
Det er vigtigt, at du kan dokumentere, hvad den nye flybillet har kostet, så gem derfor altid din kvittering.
I tilfælde af at flyselskabet ombooker dig til en afgang, som enten er langt senere, næste dag eller to dage senere, eller måske ombooker dig til en afgang, som ligger en dag tidligere, har du altid ret til at kræve at få en flyafgang, som er så tæt på som muligt på den oprindelige afgang.
Det betyder, at du kan kræve, at flyselskabet giver dig en ny ombooking, som er tættere på den oprindelige afgang. Dette forudsætter selvfølgelig, at der er plads på en anden afgang.
Hvis du selv kan finde en flyafgang, som er tættere på din oprindelige afgang, kan du bede flyselskabet om at ombooke dig til den, og hvis de ikke vil det, kan du selv købe billetten, og få din udgift hertil refunderet efterfølgende, jf. lovgivningen om passagerrettigheder.
Du skal være opmærksom på, at du skal have kontaktet eller forsøgt at kontakte flyselskabet vedrørende ombookingen, og du skal som udgangspunkt have informeret dit benyttede flyselskab om, at du ønsker en alternativ flyafgang, og det skal være forinden, at du køber en ny flybillet.
Det vil naturligvis altid være hensigtsmæssigt, hvis du har mulighed for at dokumentere din henvendelse til flyselskabet, fx ved at fremsende en kopi af den konkrete ombooking, som du er blevet tilbudt.
Hvis du selv vælger at købe en ny flybillet, vil det nemlig i forhold til domstolene kunne forventes, at du kan godtgøre, at du har forsøgt at kontakte flyselskabet med henblik på en ombookning fra deres side.
Vi anbefaler helt generelt, at du tager skærmbilleder og gemmer kvitteringer på alle former for betalinger og kontakt med flyselskabet, her er det relevant med skærmbilleder af telefonlogs, e-mails, messenger eller chatsamtaler.
Hvis din flyforsinkelse er på mere end tre timer, har flyselskabet som hovedregel pligt til at tilbyde dig måltider og drikkevarer i ventetiden, og det er ikke dit ansvar som passageren selv at opsøge hjælpen. Flyselskabet har pligt til aktivt at tilbyde forplejning, og hvis din forsinkelse medfører overnatning i en eller flere nætter, skal flyselskabet tilbyde at indlogere dig på et passende hotel, hvor flyselskabet samtidig er forpligtet til at dække transport mellem lufthavnen og dit overnatningssted begge veje.
Som forsinket passager i mere end tre timer er du normalvis berettiget til
- måltider og drikkevarer, der står i rimelig forhold til ventetiden
- indkvartering på 3-stjernet hotel, hvis ventetiden strækker sig over natten
- transport mellem indkvartering og lufthavn (begge veje dækkes)
I det tilfælde flyselskabet ikke på eget initiativ dækker dine udgifter, er du som hovedregel berettiget til selv at afholde udgifterne og efterfølgende få dem refunderet af flyselskabet.
Du skal dog være opmærksom på, at flyselskabet udelukkende er forpligtiget til at dække dine udgifter, hvis det kan godtgøres, at de var nødvendige, passende og rimelige, som er de tre vurderingskriterier, der gælder efter bestemmelserne i lovgivningen.
Omfanget af tilstrækkelig forplejning og indkvartering skønnes således i hvert enkelt tilfælde, og skønnet afhænger primært af ventetid og tidspunkt på døgnet. Skal du fx vente natten over, har du krav på indkvartering og en eller anden form for morgenmad. Hvis du derimod blot er tre til fire timer forsinket midt på dagen, har du formentlig kun krav på et mindre måltid med drikkevarer til.
Det er i øvrigt ikke afgørende for retten til forplejning og hotelovernatning, hvor meget du som passager har betalt for flybilletten. Det er varigheden af ventetiden, der er afgørende.
Modtager du ikke automatisk den hjælp, du har brug for, og som flyselskabet er forpligtet til at tilbyde dig, bør du opsøge flyselskabets medarbejdere i lufthavnen.
Hvis flyselskabet ikke tilbyder dig forplejning og evt. hotelovernatning, har du som udgangspunkt mulighed for at få refunderet dine egne udgifter hertil - dog kun inden for rimelighedens grænser, da du er pålagt en såkaldt tabsbegrænsningspligt.
Tabsbegrænsningspligten tolkes ofte på den måde, at udgifter til indlogering på hoteller med fire stjerner eller mere samt aviser, bøger, alkohol, cigaretter, slik og eksklusive måltider m.v. ikke vil blive refunderet. På samme vis vil taxa mellem hotel og lufthavn ofte blive afvist, hvis der også var offentlig transport til rådighed.
Indkøb af beklædning, toiletartikler o.lign. vil også altid blive afvist, og det gælder også i den situation, hvor du ikke har adgang til din bagage.
Der foreligger en meget restriktiv retspraksis, og hvis et refusionsbeløb skal afgøres ved domstolene, så ses det hyppigt, at flypassagerernes tabsbegrænsningspligt vægtes højt.
Desuden så dækkes kun de konkrete udgifter til forplejning og evt. hotelovernatning, der er afholdt efter en forsinket afgang er indtrådt og indtil du ankommer til slutdestinationen. Det betyder i praksis, at vi et måltid er købt efter, at du er kommet frem til dit endelige bestemmelsessted, så vil flyselskabet som klar hovedregel afvise betaling.
Det betyder i praksis, at det kun er de konkrete udgifter, der kan kobles tidsmæssigt sammen med ventetiden, der vil blive refunderet.
Det betyder desuden, at det kun er de nødvendige udgifter til forplejning og evt. hotelovernatning i denne konkrete ventetid, der kan refunderes. Følgende er nogle eksempler på konkrete udgifter, der som hovedregel IKKE vil blive refunderet:
- ekstra parkeringsudgifter ved forsinket hjemkomst
- mistede feriedage inkl. mistet overnatninger på booket hotel
- mistede udgifter til leje af bil
- mistede oplevelser (koncert, teater, fodboldkamp m.v.)
Der kan være særlige forhold ved pakkerejser, hvor der kan ydes refusion for mistede feriedage, hvor det er dit rejsebureau, der skal give dig den økonomiske godtgørelse. Det sker efter bestemmelserne i pakkerejseloven, og hovedreglen er altid, at kompensation efter pakkerejseloven altid kan modregnes i den kompensation, der er modtaget efter bestemmelserne i passagerrettighedsforordningen.
Flyselskabet er dog kun forpligtet til at dække sådanne udgifter, der kan dokumenteres. Du skal derfor gemme kvitteringer, hvoraf det tydeligt fremgår, hvad der er indkøbt og hvornår indkøbet er foretaget. En ren kreditkortnota som fx en udskrift fra banken eller en kreditkortbon kan ikke benyttes til at få dækket en udgift. Hvis det således ikke fremgår, hvad købet konkret omhandler, så må du forvente, at bilaget vil blive afvist.
Du skal vedhæfte alle dine kvitteringer, når du uploader dine rejsedokumenter. Det vil være hensigtsmæssigt, at du skriver en kort forklaring pr. kvittering.
Lovgivningen gælder for alle typer af flyselskaber, der transporterer passager uanset om de kalder sig for ruteflyselskaber, lavprisselskaber eller charterflyselskaber.
Lovgivningen om passagerrettigheder gælder for alle flyselskaber med base i EU.
Der findes naturligvis enkelte flyselskaber, der ikke er registreret i EU. Som eksempler på disse flyselskaber kan nævnes Turkish Airlines, Emirates og Air Canada. Hvis du flyver med et af disse flyselskaber fra et land udenfor EU til et land dækket af EU-forordningen, så udløses ikke kompensation.
Reglerne for kompensation ved forsinkelser, aflysninger og overbookinger gælder for alle lande i EU samt i de lande, der har tilvalgt EU-forordningen i form af Storbritannien, Norge, Island og Schweiz.
Passagerrettigheder gælder ved alle flyvninger, der har afgang fra disse lande.
Derudover er flyvninger med ankomst i disse landene dækket, hvis flyselskabet er registeret med base i et af de dækkede lande.
Følgende flyafgange og flyankomster er med andre ord dækket af lovgivningen:
- Afgang i et af landene og ankomst i et af landene: Alle flyselskaber
- Afgang i et af landene og ankomst uden for landene: Alle flyselskaber
- Afgang uden for landene og ankomst i et af landene: Flyselskaber baseret i et af landene
- Afgang uden for landene og ankomst uden for landene: Ingen flyselskaber
Loven gælder med andre ord alle flyrejse indenfor EU, alle flyvninger fra EU samt de flyvninger til EU, der varetages af et flyselskab med base i et af de nævnte lande tilsluttet EU-forordningen.
Ifølge danske regler for forældelsesfrist for økonomiske krav kan der inddrives kompensation, hvor det skyldige beløb ikke er ældre end tre år.
Du skal selvfølgelig fortsat være i besiddelse af de relevante oplysninger fra din flybillet, din faktura eller dit boardingkort.
De tre år regnes fra datoen på den konkrete flyvning, der var udsat for en kompensationsudløsende hændelse.
Kompensationen følger altid passageren, og dermed ikke den person eller den virksomhed, der har betalt billetten.
Det betyder, at hvis du bliver forsinket på en forretningsrejse, er det kun dig som flypassager, der kan kræve økonomisk kompensation fra flyselskabet.
Der er ingen forskel i dine rettigheder, selvom der er tale om en pakkerejse, der inkluderer for eksempel både fly, hotel, forplejning m.v.
Du er stadig dækket af loven om passagerrettigheder ved forsinket ankomst til slutdestinationen.
Du er normalvis også dækket af pakkerejseloven, der ligeledes giver mulighed for økonomisk godtgørelse, og i det tilfælde, at der udbetales en godtgørelse både efter EU-forordningen om passagerrettigheder og efter lov om pakkerejser, så vil de blot blive modregnet af flyselskabet.
Du vil som flypassager opleve, at flyselskabet afviser dit krav på økonomisk kompensation med den begrundelse, at forsinkelsen skyldes usædvanlige omstændigheder.
Det er typisk en dårlig undskyldning.
Da der er mange penge på spil for flyselskabet, vil du desværre ofte opleve, at flyselskabet uberettiget afviser dit berettigede krav på økonomisk kompensation med forkert begrundelse.
Retten til kompensation kan kun i nogle helt særlige situationer bortfalde, hvis det er såkaldte usædvanlige omstændigheder, der er årsagen til forsinkelsen, og hvis flyselskabet samtidig har gjort alt, hvad de kunne, for at få dig frem til dit endelige bestemmelsessted ved førstgivne lejlighed.
Usædvanlige omstændigheder skal forstås som Force Majeure lignende forhold som fx et fly, der bliver udsat for et lynnedslag, en kollision med en fugl eller ekstremt dårligt vejr.
Usædvanlige omstændigheder kan også være strejke i lufthavnen, strejke blandt flyveledere eller luftfartsrestriktioner, som flyselskabet ikke kan gøres ansvarlig for.
I de situationer udløses dog stadig kompensation, hvis flyselskabet ikke kan godtgøre, at de fik dig befordret til din slutdestination ved førstgivne lejlighed.
Selv om du ikke har ret til kompensation, så kan du stadig have ret til både refusion af dine udgifter til nye flybilletter og refusion af dine udgifter til forplejning og hotelovernatning inkl. transport mellem hotel og lufthavn.
Passagerrettighederne gælder også, hvis du står i en situation, hvor dit fly er overbooket, og du som konsekvens bliver nægtet boarding. Der er dog ikke tale om en kompensationsudløsende boardingafvisning, hvis nægtet boarding skyldes din egen mangelfulde legitimation, dit egen mangelfulde visum eller anden indrejsetilladelse, for sen check-in, afvisning grundet sikkerheds- eller helbredsmæssige årsager eller du på anden måde ikke har overholdt flyselskabets vilkår og betingelser.
Lovgivningen om passagerrettigheder dækker desværre ikke din bagage, og derfor har vi ikke mulighed for at hjælpe med økonomisk godtgørelse i de situationer.
I almindelighed dækker din rejseforsikring rimelige udgifter i forbindelse med forsinket, bortkommet eller beskadiget bagage. Vi anbefaler derfor altid, at du tegner en rejseforsikring, der også dækker problemer med bagage.
Såfremt du mister din bagage, eller hvis din bagage bliver forsinket eller ødelagt under din flyrejse, skal du henvende dig til flyselskabet eller det konkrete håndteringsselskab, der har ansvaret for at håndtere bagagen i lufthavnen. Dit flyselskab eller håndteringsselskabet vil altid kunne rådgive om dine rettigheder, herunder dine muligheder for at få dækket udgifter til indkøb af nødvendige fornødenheder, såsom beklædning og toiletartikler.
Du bør naturligvis også kontakte dit forsikringsselskab, som formodentlig vil kunne hjælpe dig, i det tilfælde du har en rejseforsikring.
Hovedreglen er, at hvis et forsinket fly kommer mindst tre timer senere frem til slutdestinationen end oprindeligt planlagt, så vil passagererne normalvis være berettiget til kompensation.
Hvis du bliver ombooket, fx ved et aflyst fly, og dit nye fly kommer mindst to timer senere frem til slutdestination end oprindeligt planlagt eller dit nye fly bliver fremrykket med enten to timer eller én time i forhold til din oprindelig flybillet, vil du også i de situationer normalvis være berettiget til kompensation.
Det afgørende for at få kompensation er, at du har oplevet et tidstab enten fordi, at du kommer senere frem til din slutdestination end oprindeligt planlagt, eller forbi din flyrejse bliver fremrykket i forhold til oprindeligt planlagt.
Det er dog aldrig varigheden af tidstabet, der bestemmer størrelsen af kompensationen, som derimod afhænger af afstanden mellem afgangslufthavn og slutdestination, samt hvorvidt du flyver til eller fra et EU-land.
På grund af de ofte store beløb, som flyselskaberne kommer til at skylde deres passagerer, er de normalvis ikke villige til at udbetale kompensationen.
Såfremt du ønsker det, kan du overdrage dit kompensationskrav til os, og inddriver vi kompensationskravet i vores eget navn helt uden økonomisk risiko for dig.
Vi foretager kreditorskiftet med den allerstørste professionalisme, og hvis vi mod forventning ikke har succes med at indkassere kompensationskravet, er vores indsats gratis for dig, da du ikke er part i sagen.
Du løber derfor ingen økonomisk risiko ved at overdrage dit kompensationskrav til os.
4.500 kroner i kompensation pr. passager er naturligvis mange penge.
Der er flere professionelle og seriøse erhvervsdrivende, der tilbyder transport af dit kompensationskrav med henblik på efterfølgende inddrivelse af den lovpligtige kompensation fra flyselskaber.
Hos os er kreditorskiftet altid det nødvendige første skridt således, at du er sikret mod at blive part i sagen, og når du overdrager kravet til os, vil du ikke længere have nogen ingen økonomisk risiko i forbindelse med inddrivelsen af kompensationen fra flyselskabet – og når flyselskabet har indfriet kravet, giver vi dig med sammen besked om, at dit tilgodehavende er klar til udbetaling.
Det er nemt, hurtigt og trygt at overdrage dit krav om kompensation til os, og vores kundetilfredshed på 4,8 ud af 5 på Trustpilot er din garanti for, at vi er dygtige til vores arbejde.
Når vi mener, at du bør overdrage dit kompensationskrav til os, skyldes det tre forhold – høj udbetaling, hurtighed og tryghed – som du kan læse mere om her.
Høj udbetaling – vi ønsker at give dig den højeste udbetaling, og derfor har vi en prisgaranti, hvilket betyder, at hvis du mod vores forventning finder en erhvervsdrivende med en højere betaling for dit kompensationskrav end os, sørger vi naturligvis for at udbetale differencen til dig. Vores prisgaranti kan du frit gøre gældende helt frem til, at vi har udbetalt dit tilgodehavende.
Hurtighed – vi har fokus på en effektiv inddrivelse for hurtigt at få kompensationskravet indfriet hos flyselskabet. Vores hurtige inddrivelsesproces starter med din overdragelse af kravet i vores online inddrivelsessystem, hvor alt håndteres digitalt fra kopier af flybilletter til underskrift af overdragelsesaftale. Når du har underskrevet overdragelsesaftalen, kontakter vi straks flyselskabet og underretter dem om kreditorskiftet og igangsætte inddrivelsen i vores navn. Om nødvendigt stævner vi flyselskabet for at få kompensationskravet udbetalt. Alt sker hurtigt og effektivt, og vi holder dig naturligvis informeret under hele processen.
Tryghed – vi benytter udelukkende vores eget datterselskab, der som autoriseret inkassovirksomhed er underlagt en række foranstaltninger fra Rigspolitiet omkring blandt andet forretningsgange, bankgaranti og godkendelse af alle medarbejdere. Autorisationen fra Rigspolitiet giver dig den største grad af sikkerhed for, at vi naturligvis kun arbejder sammen med en professionel og seriøs inkassovirksomhed.
Det er vores opgave at sørge for, at du får Danmarks højeste udbetaling af det kompensationskrav, der er rettet mod flyselskabet efter, at kravet er overdraget til os, og derfor giver vi dig naturligvis en prisgaranti.
Såfremt du kan dokumentere en mulighed for højere betaling for dit kompensationskrav, i det tilfælde at du havde overdraget dit kompensationskrav til andre end os, garanterer vi altid at matche denne højere udbetaling af din kompensation.
Ydermere er du sikret – uanset årsagen – en fuld fortrydelsesret frem til det tidspunkt, hvor vi meddeler kreditorskiftet til flyselskabet.
Fortrydelsesretten frem til det tidspunkt, hvor flyselskabet har modtaget vores underretning om kreditorskiftet er uindskrænket og du behøver heller ikke at begrunde en evt. annullering af vores indgåede aftale.
Prisgaranti, fortrydelsesret og vores kundetilfredshed på 4,8 ud af 5 på Trustpilot er alle et udtryk for den tryghed, du opnår ved overdrage dit krav til os.
Vi bestræber os altid på at vende tilbage til dig inden for de første 24 timer på alle hverdage.
Når du har overdraget dit kompensationskrav til os, kan du med sikkerhed forvente, at vi gør alt indenfor lovens rammer for at få kompensationskravet indfriet så hurtigt som muligt og med det bedst mulige resultat, så din ventetid i forhold til vores betaling for det overdragede kompensationskrav altid bliver så kort som muligt.
Inddrivelsesprocessen hos os består af kun tre faser:
Første trin – du indgår en aftale om kreditorskifte med os, så du ikke længere er part i sagen.
Anden trin – vi indkasserer i vores eget navn den overdragede kompensation fra flyselskabet.
Tredje trin – du modtager den aftalte betaling, så snart kravet viser sig at bestå.
Via netop et kreditorskifte er du sikret, at vi overtager alle udgifter, der må være forbundet med inddrivelsen af kompensationen fra flyselskabet. Hvis det viser sig, at kravet enten ikke består eller flyselskabet ikke er vederhæftigt, så indestår vi for alle påløbne udgifter.
I flere situationer kan kompensationskravet indkasseres indenfor typisk to til tre måneder, men flere flyselskaber trækker deres udbetaling af din kompensation i langdrag, hvilket på alle måder er udtryk for en dårlig service over for deres flypassagerer.
Det kan dog også være et udtryk for, at de mener, at der foreligger ansvarsfrihedsgrunde, der fritager dem for deres kompensationsforpligtigelse knyttet til den konkrete omtvistede flyvning.
Lovgivningen pålægger et såkaldt præsumptionsansvar på flyselskabet, og det betyder, at der er omvendt bevisbyrde og at det dermed er flyselskabet, der skal bevise, at de ikke skal indfri kravet om kompensation.
Det har som konsekvens, at den såkaldte standpunktsrisiko er placeret ved flyselskabet, der kort sagt skal kunne modbevise, at kompensationskravet eksisterer.
Det er med andre ord ikke nødvendigt for dig før kreditorskiftet, eller os efter kreditorskiftet, at skulle bevise, at der skal ske udbetaling af kompensation efter bestemmelserne i passagerrettighedsforordningen. Den bevisbyrde er udelukkende placeret ved flyselskabet.
I nogle situationer vælger flyselskabet at tilsidesætte vores krav om kompensation, enten fordi, at de udviser passivitet ved ikke at svare os på vores henvendelser eller fordi de påberåber sig ansvarsfrihedsgrunde, som de mener, bør fritage dem for at udbetale kompensation.
Det kan for eksempel være såkaldte luftfartsrestriktioner, som flyselskabet ofte hævder, har medført uventede problemer i enten afgangslufthavn eller ankomstlufthavn.
Ofte er der dog kun tale om dårlige undskyldninger – og flyselskabet skal altid kunne bevise deres udsagn. Sådan er lovgivningen. Såfremt flyselskaberne ikke kan bevise deres udsagn om fx luftfartsrestriktioner, så skal kompensationen straks udbetales.
Fra vi har sendt underretning om kreditorskifte til flyselskabet og anmodet om betaling af den udestående kompensation, giver vi flyselskabet en betalingsfrist på ti dage, jf. lovgivningen på området.
Hvis flyselskabet tilsidesætter deres forpligtigelse til at udbetale kompensationen, sender vi efter udløb af betalingsfristen et såkaldt påkrav med varsel om retslig inkasso. Her er betalingsfristen yderligere ti dage, jf. lovgivningen på området.
Hvis flyselskabet vælger at tilsidesætte både den indledende betalingsanmodning og det efterfølgende inkassovarsel, vælger vi i langt de fleste situationer at tage inddrivelsen af kompensationskravet videre til civilretten ved Danmarks Domstole for at få en domstolsprøvelse af kravet.
Lovgivningen i Danmark er helt klar på det område, og når en erhvervsdrivende, i dette tilfælde et flyselskab, har en gæld, skal den naturligvis indfries, og hvis flyselskabet ikke indbetaler kompensationen frivilligt, så har vi erhvervet søgsmålskompetencen og kan indbringe spørgsmålet om kompensation for domstolene med henblik på at tilvejebringe et eksekutionsgrundlag, der om nødvendigt kan tvangsfuldbyrdes via fogedretten.
Det er vores erfaring, at de færreste flypassagerer hverken har den tilstrækkelige tid eller lyst til at bære den økonomiske risiko i deres egen retssag, og derfor overdrages kravet via kreditorskifte til os, så vi kan træde ind som part i sagen, og herefter sørger vi for en tilbundsgående undersøgelse af, hvorvidt kravet består, og om flyselskabet er såkaldt vederhæftigt.
Vi vil samtidig under hele det udenretlige og det indenretlige inddrivelsesforløb holde dig behørigt informeret om processen, og når kravet er indfriet, straks udbetale dit tilgodehavende til dig.
Ved kreditorskifte, har du ingen økonomisk risiko, og vi betaler udelukkende for det overdragede kompensationskrav i de situationer, hvor flyselskabet indfrier kravet.
Der væsentlige er her, at når vi har foretaget kreditorskifte, er du ikke længere part i sagen, og du kan derfor ikke blive pålagt nogen former for økonomiske forpligtigelser.
Vi har erhvervet din søgsmålskompetence, og det er din sikkerhed for, at vi arbejder målrettet og ihærdigt for at indkassere det kompensationskrav, som vi via kreditorskifte har fået overdraget fra dig.
I de situationer, hvor der ikke sker en udbetaling af økonomisk kompensation fra flyselskabet, sker der naturligvis ingen betaling for det overdragede kompensationskrav, og derved dækker vi alle omkostninger til inddrivelsen uden nogen former for udgiftsmæssige konsekvenser for dig.
Vi betaler alle udgifter til forsøget på inddrivelsen af uerholdelige kompensationskrav, uanset om det skyldes, at kravet ikke består efter bestemmelserne i passagerrettighedsforordningen eller om det skyldes flyselskabets manglende såkaldte vederhæftighed fx grundet rekonstruktion eller konkursbehandling.
Som følge af kreditorskiftet opnår du således en uindskrænket tabsgaranti mod alle former for udgifter, da du ikke længere er part i sagen, og du kan afvente, at vi får indkasseret kompensation og derefter kan udbetale dit tilgodehavende til dig.
Du er således via kreditorskiftet sikret mod enhver form for økonomisk risiko, da inkassationen foretages i vores navn og via vores erhvervede søgsmålskompetence.
Hvis vi mod forventning ikke får indfriet kompensationskravet hos flyselskabet, så sker der naturligvis heller ikke nogen betaling for det overdragede kompensationskrav.
Ydermere er der hos os selvfølgelig heller ingen skjulte gebyrer, omkostninger eller pristilføjelser i forbindelse med kreditorskiftet.
Åbenhed og transparens er afgørende værdier for os, når vi får overdraget dit kompensationskrav.
Når vi har haft succes med inddrivelsen af det overdragede kompensationskrav fra flyselskabet, udbetaler vi naturligvis straks dit tilgodehavende.
Kompensationen følger passagerrettighedsforordningens bestemmelser og flyselskabets økonomiske forpligtigelse ved et tidstab er således ved lov fastlagt til enten 250,00 euro, 400,00 euro eller 600,00 euro.
Ved overdragelse af kompensationskrav fra flere flypassagerer på den samme flyrejse multipliceres kompensationskravet tilsvarende.
Der er to betalingstakster til dig for det overdragede kompensationskrav.
Den første betalingstakst vedrører betaling for det overdragede kompensationskrav ved en succesfuld udenretlig inddrivelsesproces. Denne betalingstakst benyttes med andre ord, når kompensationskravet indfries af flyselskabet før, at det er nødvendigt med en inddrivelse af kravet via domstolene.
Den anden betalingstakst anvendes i de situationer, hvor det er nødvendigt at inddrive kompensationen via domstolene. Når det er nødvendigt for os at benytte indenretlig inddrivelse af det overdragede kompensationskrav, så anvendes nødvendigvis en lavere betalingstakst fra vores side.
Vi afholder i forbindelse med kreditorskiftet alle forpligtelser vedrørende indbetaling af moms, og de nedenfor nævnte beløb udbetales således ubeskåret til dig uden fradrag for moms.
Ved succesfuld udenretlig inddrivelse af det overdragede kompensationskrav modtager du betaling fra os på den fulde værdi af kompensationskravet fratrukket 75,00 euro ved et overdraget kompensationskrav på 250,00 euro, fratrukket 120,00 euro af et overdraget kompensationskrav på 400,00 euro og endelige fratrukket 180,00 euro ved et overdraget kompensationskrav på 600,00 euro.
Såfremt det er nødvendigt at benytte indenretlig inddrivelse af det overdragede kompensationskrav, så formindskes vores betaling med 37,50 euro i forhold til de 250,00 euro, 60,00 euro i forhold til de 400,00 euro og 90,00 euro i forhold til de 600,00 euro.
Såfremt flyselskabet har mulighed for at halvere udbetalingen af kompensationskravet efter bestemmelserne i passagerrettighedsforordningen, så halveres udbetalingerne til dig tilsvarende.
Du kan med andre ord kun tjene på at overdrage kompensationskravet til os, når vi herefter i vores navn, og for vores regning og risiko, kan stå for inddrivelsen af kompensationskravet fra flyselskabet.
Du løber ingen økonomisk risiko ved at overdrage dit kompensationskrav til os.
Det sker desværre alt for ofte, at flyselskabet nægter at udbetale den kompensation, som passagererne har ret til efter bestemmelserne i passagerrettighedsforordningen.
Op til 4.500 kroner i kompensation for hver enkelt passager er jo mange penge – også for flyselskaberne.
Når flyselskabet aktivt vælger at tilsidesætte deres udbetaling af kompensation, gør de det bl.a. forbi, at de ved, at langt de fleste passagerer ikke ønsker at føre en sag i deres eget navn mod flyselskab.
Flyselskabet ved udmærket godt, at de fleste passagerer finder det uoverskueligt og besværligt selv at inddrive deres kompensation fra flyselskabet.
I de situationer skal du blot sørge for at overdrage dit kompensationskrav til os. Så kan vi i vores navn, og dermed for vores regning og risiko, gennemføre inddrivelsen af kompensationskravet ved det ofte genstridige flyselskab, og det er uden, at du på nogen måde er part i sagen.
Vi vinder 95 % af de sager, hvor flyselskaberne indledningsvis har tilsidesat deres udbetaling af kompensation.
Når vi får udbetalt kompensationen fra flyselskabet, så sørger vi straks for at udbetale dit tilgodehavende, og da du ikke er part i sagen, løber du ingen økonomisk risiko ved overdrage dit krav til os.
Desværre er det hovedreglen, at flyselskaberne ikke vil udbetale den retmæssige kompensation på op til 4.500 kroner til hver enkelt af deres flypassagerer, der er ramt af flyforsinkelse eller flyaflysning.
Der er flere professionelle og seriøse inkassovirksomheder, der tilbyder at overtage dit kompensationskrav og inddrive den lovpligtige kompensation fra flyselskaber.
Hos os varetager vi først inddrivelsen af kompensationen efter, at kravet er overdraget til os, så vi i vores eget navn – og dermed for vores egen regning og risiko – kan inddrive kompensationskravet.
Via et kreditorskifte er du nemlig sikret, at vi træder ind i alle dine rettigheder og pligter, der må være forbundet med inddrivelsen af kompensationskravet.
Du får samtidig din betaling fra os, når værdien af det overdragede kompensationskrav er endeligt opgjort.
Der er ingen skjulte salærer eller gebyrer hos os. Vi arbejder med fuldstændig gennemsigtighed i vores priser og vilkår i forbindelse med et kreditorskifte.
Derfor har vi en gennemsnitlig tilfredshed på 4,8 ud af 5 på Trustpilot.
Det er din tryghed for god kundeservice og hurtig sagsbehandling.
Det er nemt og hurtigt at overdrage dit kompensationskrav til os. Alt foregår digitalt, og vi holder dig løbende opdateret fra det tidspunkt, hvor du overdrager dit krav til os frem til efter det tidspunkt, hvor dit tilgodehavende er blevet udbetalt til din bankkonto.
Du kan altid skrive til os per mail på kontakt@rejseforsinkelse.dk. Vi svarer selv i højsæsonen normalt fra arbejdsdag til arbejdsdag på alle modtagne mails.
Du er altid meget velkommen til at kontakte os for at høre, hvor langt vi er i at indkassere kompensationskravet, som du har overdraget til os, og herunder blive opdateret på status og evt. forhindringer, som vi er stødt på i vores dialog med flyselskabet, der skal indfri kompensationskravet.