Forsinket fly erstatning

Guiden til din kompensation

Er du ramt af flyforsinkelse eller aflyst fly?

Står du i lufthavnen med kufferten pakket og solbrillerne på? Og så finder du ud af, at dit fly er aflyst eller forsinket.

Det kan være svært for dig at vide, hvad du skal gøre i sådan en situation.

Men frygt ej - vi hjælper dig.

Læs med her så du kender dine rettigheder, og så du kan være sikker på at få mest muligt ud af det.

Mand strandet i lufthavn på grund af flyforsinkelse

Hvad har du været ude for?

Har dit fly været forsinket, så du ikke er kommet frem til tiden? Så kig med her for at se dine rettigheder for flyforsinkelse kompensation.

Hvis dit fly er blevet helt aflyst, så er der også hjælp at hente. Vi guider dig til at se, hvor meget kompensation du kan få, hvis dit fly er blevet aflyst.

Er du blevet afvist ved boarding og havde derfor ikke mulighed for at rejse med det fly, du havde planlagt? Læs om situationen her og se, hvad du kan kræve af flyselskabet.

Tjen penge på flyforsinkelse

Når dit fly bliver forsinket, skal du sikre dig, at du får mest muligt ud af det. Du kan nemlig få erstatning for forsinket fly.

Men hvordan finder man så ud af, hvor meget erstatning det er muligt at få? Forsinket fly erstatning beregnes ud fra, hvor langt du skal flyve, og hvor lang tid du er forsinket.

< 1.500 km

250 €

Du har ret til 250 euro i flyforsinkelse kompensation, hvis dit fly er forsinket i mere end tre timer. Derudover skal din flyvetur være på mindre end 1.500 km. Så hvis du eksempelvis sidder i en tysk lufthavn og bliver forsinket i tre timer, så kan du kræve kompensation på 250 euro.

1.500 - 3.500 km

400 €

Er din flyrute derimod på mellem 1.500 og 3.500 km, og du flyver indenfor EU. Ja, så har du ret til erstatning for forsinket fly på 400 euro, hvis du er forsinket i mere end tre timer.

> 3.500 km

600 €

Hvis din flyrute er mere end 3.500 km lang og udenfor EU, så kan du kræve op til 600 euro i forsinket fly erstatning.

Virker det uoverskueligt?

Bare rolig! Du kan altid bruge vores beregner, så du nemt og hurtigt kan få et overblik over, hvor meget du har ret til at få i kompensation. Du skal bare indtaste din rejsedestination, antallet af mellemlandinger, og hvad der skete med flyvningen - så beregner vi det for dig.

Det er desværre ikke altid, at du har mulighed for at søge kompensation forsinket fly… Hvis din flyforsinkelse er opstået, fordi der har været dårligt vejr, strejker eller terror, som flyselskabet ikke selv er herre over, så vil det kun i nogen situationer være muligt at søge kompensation.

Men hvis der til gengæld er tekniske problemer, sygdom hos besætningen, eller hvis flyet er ramt af fugle, så har du ret til flyforsinkelse kompensation.

Hvad med ventetiden? Skal jeg selv betale for mad og drikke? Nej, du har nemlig også mulighed for at få kompensation for forplejning i ventetiden - læs mere om det her.

Gør krav på din erstatning nu

Forsinket fly - hvad gør jeg?

Når du står i lufthavnen, og det bliver sagt i højtalerne, at dit fly er forsinket, så er der forskellige ting, du skal gøre. Ved at gøre følgende ting sikrer du, at du senere står bedst muligt til at søge erstatning for forsinket fly.

1

Først og fremmest så spørg hvorfor flyet er blevet forsinket.

2

Husk, at du skal gemme alle kvitteringer, hvis dit forsinkede fly ender med at koste dig ekstra penge.

3

Hvis det ender med, at du først skal med et fly dagen efter, så skal du få flyselskabet til at give dig et hotelværelse - eller book selv et hotelværelse og gem kvitteringen hertil.

4

Behold dit boardingpas og andre dokumenter om din rejse.

5

Skriv tidspunktet for din reelle ankomst ned.

6

Lad være med at sige ja til nogle tilbud eller skrive under på noget, som senere kan betyde, at du ikke får mulighed for at få dine fulde rettigheder.

Husk derfor at gøre ovenstående - så bliver det meget nemmere for dig at indhente pengene fra flyselskabet.

Når du skal mellemlande, og dit fly bliver forsinket

Er dit fly blevet forsinket, og misser du derfor dit forbindelsesfly? Så er der også forsinket fly erstatning at hente.

Det vigtigste at vide er, om du har købt en samlet flyrejse (og du derfor har ét bookingnummer), eller om du derimod har købt to separate flybilletter.

Hvis du har købt én samlet flyrejse, så har du de bedste muligheder for kompensation. Du kan nemlig søge flyforsinkelse kompensation, hvis:

1

Din første flyvning er forsinket med mere end én time, og det derfor betyder, at du ikke når dit næste fly.

2

Du kommer frem til din endelige destination mere end tre timer senere end planlagt.

Hvis din flyforsinkelse ved mellemlanding overholder ovenstående, så har du ret til økonomisk kompensation, nye flybilletter, betalt overnatning på hotel og transport dertil (hvis det er nødvendigt) og betalt mad og drikke i ventetiden.

Men hvor mange penge kan jeg så få i forsinket fly erstatning? Beløbet beregnes ud fra den totale afstand på din rejse. Hvis du for eksempel flyver fra Barcelona til Billund med mellemlanding i Hamborg, så har du ret til 400 euro i erstatning, da den totale afstand er mellem 1.500 og 3.500 km.

Destinationer med mellemlandinger

Der er desværre ikke de samme muligheder, hvis du har købt to uafhængige flybilletter. Du vil stadig kunne søge flyforsinkelses kompensation for den forsinkelse, der har været til lufthavnen, hvor du skal mellemlande - hvis den selvfølgelig er på mere end tre timer. Men det vil ikke være muligt at få kompensation for det missede fly og forsinkelse til den endelige destination.

Åh nej, mit fly er aflyst...

Bliver dine feriedrømme afbrudt af et aflyst fly? Så skal du sørge for at kende dine rettigheder, så du står bedst muligt og kan få mest muligt ud af det.

Når dit fly bliver aflyst, kan der nemlig være tale om både økonomisk kompensation og andre godtgørelser i ventetiden.

Aflyst fly kompensation

Du kan få økonomisk kompensation for dit aflyste fly, hvis:

1

Flyselskabet fortæller dig, at flyet er aflyst syv dage før flyets afgang, og du derfor kommer to timer senere, end du havde planlagt til din endelige destination.

2

Aflysningen bliver meldt to uger før, flyet skulle afgå. På grund af aflysningen kommer du til din endelige destination mere end fire timer efter det planlagte tidspunkt.

Hvis din flyaflysning opfylder noget af det her, så har du ret til aflyst fly kompensation.

Men er det den eneste kompensation, jeg kan få? Nej, for der kan opstå ventetid i lufthavnen, hvor du også har mulighed for at få noget kompensation. Læs mere om dine muligheder i ventetiden her.

Jeg er blevet omdirigeret - kan jeg stadig få kompensation?

Ja, du kan stadig få aflyst fly kompensation. Flyselskabet har dog muligheden for at halvere kompensationen, hvis du er fremme ved din endelige destination indenfor et par timer afhængig af længden på din rejse.

Din økonomiske kompensation kan blive halveret, hvis:

1

Du er fremme ved destinationen mindre end to timer efter forventet på en flyvetur på mindre end 1.500 km.

2

Din flyvetur er på mellem 1.500 og 3.500 km eller indenfor EU, og du er fremme mindre end tre timer efter forventet.

3

Du er fremme under fire timer efter forventet, og dine flyvetur er på over 3.500 km udenfor EU.

Men hvad så hvis jeg er fremme efter det antal timer? Så kan flyselskabet ikke halvere din økonomiske kompensation, og du kan derfor få fuld kompensation.

Du har ikke altid ret til kompensation...

Desværre vil det ikke altid være muligt at søge kompensation for et aflyst fly eller et omdirigeret fly, som ellers overholder reglerne ovenfor.

Flyet er blevet aflyst af en grund - og det har betydning for dine muligheder for at søge om aflyst fly kompensation.

Som udgangspunkt vil du altid kunne søge om kompensation, hvis reglerne ovenfor er overholdt. Men hvis der er tale om ekstraordinære omstændigheder, der er årsag til aflysningen, så kan du ikke få aflyst fly kompensation. Ekstraordinære omstændigheder kan være politisk uro, strejker, uvejr eller naturkatastrofer, som flyselskabet ikke har mulighed for at undgå.

Ansigt i dårligt humør

Hvis du er blevet informeret om aflysningen mere end to uger, før du skulle rejse, så kan du ikke få kompensation. Er det blevet informeret mellem syv dage og to uger før afrejse, og du har mulighed for at få omlagt rejsen, så du er på din destination senest fire timer senere end planlagt? Eller hvad nu hvis aflysningen er blevet informeret mindre end syv dage før afrejsetidspunkt, og du kan få omlagt rejsen, så du er der senest to timer senere end planlagt? Så kan du desværre heller ikke få kompensation - øv!

Hvad sker der, hvis flyselskabet går konkurs?

Din rejse kan desværre risikere at blive aflyst, hvis dit flyselskab går konkurs. Hvis du ender i den uheldige situation, så vil du nogle gange have mulighed for at få aflyst fly kompensation.

Det afhænger af, om flyselskabet går konkurs før eller under din rejse, og hvor din rute går fra og til.

Hvis du er kommet afsted på din rejse og sidder ved poolen for at slappe af, og du så finder ud af, at dit flyselskab er gået konkurs… Så kan du få betalt dine udgifter til en ny billet, hvis der er tale om en flyvning mellem en udenlandsk og dansk lufthavn. Din rejse vil så være næsten, som du selv havde planlagt det - du kan dog blive nødt til at forlænge eller forkorte din rejse lidt.

Udgiften til den nye billet bliver betalt af Rejsegarantifonden, hvis arrangøren er registreret hos Rejsegarantifonden. Selvom billetten bliver betalt, så skal du alligevel betale en selvrisiko på 1.000 kr.

Hvad så hvis dit flyselskab går konkurs, inden du overhovedet er rejst afsted? I det tilfælde vil du desværre ikke kunne være sikker på, at udgifterne til nye flybilletter bliver betalt. Hvor stor en erstatning, du kan få, kommer her an på størrelsen af Rejsegarantifondens formue. Men igen skal du betale en selvrisiko på 1.000 kr.

Er du blevet afvist ved boarding?

Du har længe ventet på ferien, der nu er meget tæt på - men så bliver du nægtet adgang til flyet… Et lille plaster på såret er, at du i den her situation kan få erstatning.

En boardingafvisning kan ske, hvis dit fly er overbooket. Normalvis vil der altid være et par passagerer, som ikke dukker op, og der vil derfor være plads til alle på flyet. Men hvis det ikke er tilfældet, og der derfor er for mange passagerer i forhold til antal pladser, så kan du risikere at blive afvist eller nægtet adgang ved boarding.

Er du så uheldig, at det sker for dig, så har du nogle rettigheder:

1

Du kan få flybillettens pris refunderet.

2

Mens du venter på en ny afgang, kan du få betalt mad og drikke. Læs mere om det her.

3

Du kan få økonomisk kompensation på op til 4.500 kr. per passager.

Du kan selvfølgelig kun søge om kompensation, hvis flyselskabet er skyld i, at du ikke kan boarde flyet og komme hen til din destination.

Jeg har glemt min indrejsetilladelse...

Men hvis det er din egen skyld, at du bliver nægtet adgang, så er der ingen muligheder for at få kompensation. Det kan være, hvis du har glemt din legitimation eller din indrejsetilladelse, hvis du har for sen check-in, eller hvis du bliver afvist, fordi du ikke overholder sikkerhedsreglerne.

Sørg derfor for, at du ikke selv er skyld i, at du ikke kommer med flyet og derfor ikke kommer på din længe ventede rejse. For så har du nemlig ingen muligheder for at søge kompensation ved flyselskabet.

I hvilke lande gælder mine rettigheder?

Før du søger om kompensation for enten flyforsinkelse, aflysning af fly eller boardingafvisning, så er det vigtigt, at du ved, hvor dine rettigheder gælder.

Så mine rettigheder er ikke de samme i alle lande? Nej, desværre ikke.

Hvis du flyver fra enten et EU-land eller et land med EU-aftaler (som for eksempel er Schweiz, Norge, Island m.v), eller hvis du ankommer til et af landene med et flyselskab, som har base i et af landene, så har du ret til økonomisk kompensation. Det kan være nemmere at få overblikket her:

1

Du har afgang i et af landene, og du ankommer i et af landene. Så kan du søge kompensation ved alle flyselskaber - selvfølgelig skal der søges ved netop det flyselskab, du har fløjet med.

2

Du flyver fra et af landene, men du lander udenfor landene nævnt ovenfor. Så kan der ligeledes søges kompensation ved alle flyselskaber.

3

Din afgang er udenfor landene, men din ankomst er i et af landene. Her kan der kun søges om kompensation, hvis dit flyselskab har base i et af landene.

4

Du har afgang udenfor landene, og du ankommer også udenfor landene. Du har her ikke mulighed for at søge om kompensation uanset hvilket flyselskab, du har fløjet med.

Punkter på verdenskort der er forbundet

Du skal derfor være opmærksom på reglerne, før du søger om kompensation.

Er du i tvivl, om dine rettigheder gælder på din flyrute - så kan du bruge vores beregner. Så giver vi dig et nemt og hurtigt overblik over dine muligheder.

I ventetiden kan der også være kompensation

Har du været udsat for et forsinket fly, et aflyst fly eller en boardingafvisning? Så kan der nemt opstå en træls og lang ventetid i lufthavnen. Men husk nu, at du også kan have mulighed for at få lidt kompensation i ventetiden.

Du vil hos flyselskabet kunne søge om erstatning for mad og drikke i ventetiden. Det er derfor meget vigtigt, at du gemmer alle dine kvitteringer på mad og drikke, som du køber, mens du venter på et nyt fly.

Hvis du er så uheldig, at du bliver nødt til at vente helt til dagen efter, før der er et nyt fly med plads til dig - så kan det blive nødvendigt, at du skal overnatte på et hotelværelse. Også overnatningen på hotelværelset skal flyselskabet betale for. Hvis det kræver en form for transport, for at du kan komme hen til hotellet, kan du også søge om erstatning for det.

Til sidst vil du også have mulighed for at søge om erstatning hos flyselskabet, hvis du har brug for adgang til telefon eller internet i ventetiden.

HUSK derfor at gemme alle kvitteringer! Så kan du nemlig sende dem ind til flyselskabet efterfølgende og få erstatning for det.

Søg om erstatning - sådan gør du selv

Nu kender du så alle dine rettigheder, hvis du er udsat for et forsinket fly, en flyaflysning eller en boardingafvisning. Men hvordan søger jeg rent faktisk om erstatning hos flyselskabet?

Før du går i gang med at skrive din klage til flyselskabet, så skal du være 100% sikker på, at du har styr på alle dine informationer og de kvitteringer fra ventetiden, som du også ønsker at få erstattet. Hvis ikke alle informationer er vedhæftet, så kan du risikere, at flyselskabet afviser din klage, og du får derfor ikke udbetalt nogen kompensation.

Du skal også huske at vedlægge alle kvitteringer. Hvis du kun sender informationer på flyrejsen, men ingen kvitteringer for ventetiden, så vil du ikke få udbetalt nogen form for erstatning fra flyselskabet for din ventetid og den forplejning, der har været nødvendig i den tid.

Grafisk ansigt der er trist

Vigtigt at gøre er derfor: Hold styr på alle informationer og kvitteringer, og husk at vedhæfte dem i din klage. Ellers risikerer du en afvisning, og du får derfor ingenting ud af din dårlige flyoplevelse.

Flyselskaberne skylder ofte deres passagerer store beløb. Derfor er de desværre tit uvillige til at udbetale erstatning, eller de kan i nogen tilfælde også trække hele processen langt ud, så erstatningen først bliver betalt lang tid efter, at du har søgt om det.

Du er desværre, som forbruger, ikke stillet særlig godt uden juridisk hjælp i din søgen efter erstatning...

Ulemper ved at søge erstatning selv:

1

Besværligt at holde styr på informationer og kvitteringer fra ventetiden.

2

Svært at vide lige præcis hvilke informationer, der er nødvendige.

3

Det kan tage meget lang tid.

4

Flyselskaberne kan være uvillige til at betale erstatning.

5

Du kan risikere, at din klage nemt bliver afvist.

Søg erstatning nemt og hurtigt gennem os

Virker det svært og uoverskueligt at gå i gang med selv at søge erstatning? Bare rolig! Vi kan sagtens hjælpe dig.

Vi har mange gange oplevet uvillige flyselskaber, og vi ved derfor, hvordan vi skal håndtere dem for at gøre processen hurtigere.

Det kan være bøvlet at få samlet de rigtige informationer og skrive klagen på den helt rigtig måde. Heller ikke det behøver du at gøre. Vi ved præcis hvilke informationer, flyselskabet har brug for, og vi sparer dig derfor for at spilde tid på at lede efter informationer, der slet ikke er nødvendige.

Kvinde der slapper af på en sofa

Vi sørger for, at du får den maksimale erstatning for det, du har været udsat for. Desuden fokuserer vi på, at du hurtigst muligt får din erstatning ind på kontoen.

Gør krav på din erstatning nu

Altid billigst hos os

Er du bange for, at det bliver dyrt, hvis du får os til at hjælpe med søge erstatning for dig? Vi har prisgaranti, så vi hele tiden sørger for, at vi har Danmarks billigste priser.

Men hvordan sikrer vi det? Vi har sørget for, at hvis du finder et bureau, der samlet set har et lavere salær end os, så garanterer vi, at vi sætter prisen ned, så du får det samme salær hos os. På den måde garanterer vi markedets laveste priser.

Betal kun hvis du modtager fly kompensation

For os er det vigtigt, at du får noget for pengene. Derfor arbejder vi efter princippet "no cure, no pay". Det betyder, at vi kun beregner et salær, når flyselskabet accepterer, at de skal udbetale økonomisk kompensation til dig.

Vi vil derfor altid arbejde målrettet og ihærdigt for at skaffe dig så høj økonomisk kompensation som overhovedet muligt.

Hvis det desværre sker, at vi ikke kan skaffe dig nogen økonomisk kompensation, så lover vi dig, at du ikke skal betale noget salær. Vi sørger også for, at alle omkostninger fra forløbet bliver betalt af os, så du overhovedet ikke har nogen økonomiske konsekvenser.

Håndtryk

Fordele ved at søge erstatning gennem os:

1

Du sparer tid.

2

Du får maksimal erstatning.

3

Du får markedets billigste priser.

4

Ingen betaling, hvis du ikke får nogen økonomisk kompensation udbetalt.

5

Vi ved, hvilke informationer flyselskaberne skal bruge.

6

Vi kender til flyselskabernes adfærd, og vi ved, hvordan man skriver de rette klager.

7

Juridisk rådgivning og support hele vejen.

8

5/5 stjerner på TrustPilot.

Beregn din erstatning på 2 min. her - Så hjælper vi dig med at søge om erstatning fra flyselskabet.

Gør krav på din erstatning nu

Op til 4.500 kroner pr. passager